Hvad er skinnebensbetændelse?

Oplever du jagende smerter og tyngdefornemmelse i læg og/eller skinneben, når du træner?

Disse smerter er typiske tegn på skinnebensbetændelse – en irritationstilstand der opstår som følge af overbelastning af underbenets muskler. Skinnebensbetændelse opstår ved hård og vedvarende belastning af underbenet og forekommer særligt blandt løbere og i forbindelse med opstart af træning.

Hvornår skal man søge behandling for skinnebensbetændelse?

Oplever du vedvarende smerter ved almindelig træning, der ikke bliver bedre? Eller kommer du aldrig rigtigt i gang med din træning, fordi du stoppes af smerter i skinnebenet? Så kan det være nødvendigt at se nærmere på den underliggende årsag. Jo længere du går med smerter, desto større kan problemet risikere at blive. Hos Nordisk Osteopati får du en professionel og omsorgsfuld behandling. Uanset om din skinnebensbetændelse er vedvarende eller akut vil du altid få en faglig vurdering med henblik på behandling, der også virker på lang sigt.

Hvorfor får man skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse opstår ved vedvarende og intens belastning af underbenets muskler. Det er en irritationstilstand der angriber de muskelhinder, også kaldet fascier, der hæfter på skinnebenet. Hos Nordisk Osteopati ser vi ofte skinnebensbetændelse hos løbere samt idrætsfolk ifm. opstart af nye løbeprogrammer eller sæsonopstart af sportsgrene, hvor skinnebenet belastes.

Men vedvarende belastning behøver ikke i sig selv være årsagen til, at du ofte døjer med skinnebensbetændelse. Der kan være flere underliggende grunde til, at du får smerter i skinnebenet, når du træner:

• Fejlstilling i bækken, lænd, knæ, fødder eller ankler. Har du smerter eller nedsat bevægelse andre steder i kroppen, kan det medføre, at du kompenserer ved at bevæge dig uhensigtsmæssigt og dermed overbelaster andre dele af kroppen.
  • Dårligt blodomløb. Kroppen har brug for at restituere efter træning, og dårlig blodgennemstrømning forringer kroppens restitutionsevne og øger risikoen for skader.
  • For meget og forkert træning. Din træningsteknik og mængden af denne kan være den direkte årsag til, at du får skinnebensbetændelse. Problemet kan afhjælpes med ændrede teknikker, som afstemmes i samarbejde med os hos Nordisk Osteopati.

Bestil tid på:

Alle vores osteopater er:

Niklas HaapaloNiklas Haapalo

Amalie RybnerAmalie Rygner

Osteopat (DO. M.R.O.DK), Fysioterapeut

Ammar Lone

M. Sc. i Osteopati, aut. Fysioterapeut
(DO MSc.Ost. M.R.O.DK)

Michael Weber JørnerMichael Jørner

Osteopat (D.O. M.R.O.DK), Fysioterapeut

Nicolai-kan hjælpe dig med din forstuvet ankelNicolai Salmonsen

M.Sc i Osteopati, fysioterapeut, Personlig træner

Steffen Rusch

Osteopat studerende (færdig november 2022), Aut. fysioterapeut
Engelsk og tysktalende

Helena Madsen

Osteopat studerende (færdig 2023), Aut. fysioterapeut

– forpligter alle sig til:

• Fælles træning og erfaringsudveksling

“Efter at have løbet en halvmaraton fik jeg ufatteligt ondt i min fod, og måtte umiddelbart efter begynde at gå med krykker. Det klassiske sundhedsvæsen sendte mig til røntgen, MR og CT-scanning uden at kunne finde fejl, og bad mig om blot at smide krykkerne, så skulle det nok gå over.
Efter 5 måneders smerte kom jeg til Amalie fra Nordisk Osteopati. Hun brugte 30 min på at undersøge min krop, og yderligere 30 min på at bearbejde mit ben, hvor hun mente problemet var. Efter blot den ene behandling kunne jeg gå igen uden smerter, og problemet er ikke kommet igen. Kan kun anbefale stedet.”

Spørgsmål! – eller bestil tid?

Det skal du holde øje med:

Symptomerne på skinnebensbetændelse

Har du haft skinnebensbetændelse før, er du aldrig i tvivl, når smerten opstår igen, og det er ikke unormalt, at du kan sætte flueben ved samtlige symptomer herunder:

• Smerter på forsiden og/eller indersiden af skinnebenet eller i læggen.
  • Smerterne opstår typisk ved fysisk aktivitet.
  • Smerterne aftager efter 10-20 minutters fysisk aktivitet, men vender tilbage efter træning.
  • Tunghedsfornemmelse i benene.
  • Smerterne tager til, når du trykker på skinnebenet eller forsøger at strække og bøje fodleddet.
  • Løber du fingrene over skinnebensknoglen, vil knoglen føles kantet som følge af inflammationen.
  • Smerten forekommer særligt i den nederste tredjedel af skinnebenet.

Vi kan ofte gøre noget uanset hvor slemt det er, dog vil vi anbefaler du kontakter din læge først i tilfælde af følgende symptomer:

• At du oplever konstante hvilesmerter / natlige smerter
  • Hvis du har mistet følelsen i skinnebenet eller benet generelt
  • Hvis du tydeligt har mistet kræfterne i benets muskulatur.

Er du i tvivl så kontakt os endelig!

Modtag behandling hos osteopat på Frederiksberg nær Valby, Albertslund, Hillerød, Hørsholm og Søborg.

Vil du vide mere

Langsigtet behandling af skinnebensbetændelse hos Nordisk Osteopati

Hos Nordisk Osteopati vægter vi årsagsbehandling frem for symptombehandling. Når du kommer ind til os med smerter i skinnebenet, vil vi derfor starte med at afdække selve årsagen til, at du får skinnebensbetændelse. Vi kigger på hele din krop og spørger ind til, om du oplever andre smerter eller om du bruger din krop uhensigtsmæssigt for eksempel i forbindelse med dit arbejde eller træning generelt. Med en samlet vurdering kan vi give dig den bedst mulige behandling, som ikke bare fjerner smerterne nu, men også minimerer problemer med skinnebensbetændelse i fremtiden.

Selve behandlingen vil afhænge af årsagen til, at du får skinnebensbetændelse. Vi kan bl.a. afhjælpe fejlstillinger, forbedre dit kredsløb samt hjælpe dig med at lægge en plan for, hvordan du kan træne uden overbelastning.

Kan skinnebensbetændelse løbes væk?

Ofte vil du opleve, at smerterne i skinnebenet aftager et par minutter inde i træningen, hvorfor mange tror, at skinnebensbetændelse er en af de tilstande, der bare skal løbes væk. Efter endt træning vil smerten dog typisk vende tilbage og risikoen for at forværre tilstanden samt få følgeskader øges.

Skinnebensbetændelse er med andre ord en af de tilstande, der ikke skal løbes væk. Tværtimod kan vedvarende belastning på de overbelastede fascier medføre træthedsbrud, kroniske betændelsestilstande samt smerter i øvrige led og muskler. Derfor kigger vi hos Nordisk Osteopati altid vægt på årsagsbehandling frem for symptombehandling, når du besøger os i klinikken.

Hvis du vil vide mere om, hvad vi ellers kan hjælpe med, så se vores behandlinger.

Medarbejder-hjælper-patient-med-ben-og-forstuvet-ankel