Osteopati

– Søborg
– Hørsholm
– Hillerød

Børneosteopati har til formål at identificere fysiske eller psykiske gener hos dit barn og gennem behandling genskabe balance og velvære i barnets krop

Osteopati til børn

Der kan være ubalancer i et barn, der er gået ubemærket hen siden barnets fødsel. Måske kommer ubalancerne først op til overfladen senere i opvæksten, eller så forstærkes de og bliver pludselig tydelige for barnets forældre, de voksne omkring det eller barnet selv.

Ubalancerne kan udvikle sig til motoriske vanskeligheder, smerter i bevægeapparatet, hovedpine, søvnbesvær, problemer med fordøjelsen, sprogvanskeligheder, særlig sensitivitet og indlærings- og/eller adfærdsvanskeligheder. Er det tilfældet, kan osteopati være en relevant behandlingsform for barnet.

Det er ikke usædvanligt, at børn kommer til skade. De skal undersøge grænser af deres omgivelser, mennesker omkring dem og deres egne kroppe. Derfor går det engang imellem galt. Det er aldrig sjovt, når dit barn kommer og fortæller, at det har ondt et sted, og det svære er også nogen gange at finde ud af, hvad årsagen helt præcist er.

Ofte kommer børns smerter til udtryk gennem deres adfærd. Når børn har ondt, ændrer de adfærd som kan komme til udtryk ved let at blive irritabel eller sur, har svært ved at koncentrere sig eller begynder at isolere sig mere.

Få hjælp til dit barns smerter med osteopati

Mange forbinder osteopati som en behandlingsmetode, der er især velegnet til gravide kvinder, børn og babyer. Hos Nordisk Osteopati har vi også holdt fast i ekspertisen til at hjælpe især børn og babyer, og vi kan derfor hjælpe dig!

De hyppigste gener, som vi oplever hos børn er:

• Ondt i hovedet ved skolegang
  • Ondt i nakken
  • Ondt i ryggen
  • Ondt når der dyrkes sport
  • Ondt efter traume eller fald
  • Fordøjelsesproblemer
  • Balanceproblemer / klodsethed
  • Hyppige bihulebetændelser
  • Ondt i knæet

Din osteopat hjælper dig og dit barn videre

Hos Nordisk Osteopati har vi hjulpet mange børn med smerter eller ubalancer i kroppen, uanset om de er opstået pludseligt eller har stået på i længere tid. Vi har mange års erfaring inden for at forstå kroppens sammenhænge. Alle forløb hos os er tilrettelagt individuelt. Vi har stor erfaring med at behandle f.eks. ondt i hovedet, ondt i nakken, ondt i ryggen og ondt når der dyrkes sport. Osteopatens vigtigste opgave er undersøge og vurdere, hvordan dit barn får sit normale bevægelsesmønster igen.

Hvornår skal mit barn til osteopat?

Gener og lidelser kan stamme fra og være forårsaget af barnets stilling i maven som baby. Trange forhold under graviditet eller fejlstillinger under fødslen kan medvirke til skævheder og nedsat mobilitet hos barnet. Forbliver generne ubehandlet, kan de på sigt udvikle sig til reelle lidelser. Læs her om osteopatisk behandling af spædbørn.

Andre fysiske eller psykiske påvirkninger i barnets levetid kan samtidig ligge til grund. Fald, traumer eller reel inaktivitet kan også forårsage lidelser, der kræver osteopatisk behandling.

Osteopati til børn

Osteopatisk behandling af børn

Gennem osteopatisk behandling kan vi opnå balance i barnets krop. Vi sigter efter at genskabe normalitet i barnets bevægelsesapparatet, nerve- og organsystemet. Dette indebærer at skabe de bedste forudsætninger for barnets trivsel og videre udvikling.

Sådan ser et behandlingsforløb ud:

Vores osteopatiske forløb til børn opbygges ens og forløber således:

Første konsultation

• Grundig gennemgang af barnets historik
  • Graviditeten, fødslen, og hvordan I oplever jeres barns udvikling
  • Jeres oplevelse af barnets problemer
  • Jeres forventninger til forløbet

Herefter følger en grundig undersøgelse af barnet. Det er nødvendigt for behandlingen, at barnet er trygt, så undersøgelsen foregår på barnets præmisser og i det omfang barnet tillader og føler sig bedst tilpas i.

I tilfælde af fund behandles barnet gennem blide teknikker. Behandling af barnet under første konsultation vil udelukkende ske, hvis der er tid og barnet har overskud til det. Derudover skal der lægges en plan for det videre behandlingsforløb.

Anden konsultation

• Gennemgang af perioden mellem første og anden konsulation
  • Er der sket forandringer siden sidst?
  • Behandling jf. den oprettede behandlingsplan

Her påbegynder vi arbejdet for at genoprettet barnets kropslige balance.

Konsultationer fremadrettet

• Evaluering af forløbet – Herunder behovet for videre behandling. Opleves der en forbedring hos barnet, og hvordan er situationen og omfanget af generne på indeværende tidspunkt.

Osteopatisk behandling af børn

Osteopatisk behandling af dit barn – hvad kan du forvente

Vores erfaring er, at børn og babyer reagerer hurtigt og godt på en osteopatisk behandling. Vi bruger blide teknikker og tilpasser altid forløbet til det enkelte barn og forælder. Vi laver altid en grundig gennemgang af forløbet mod smerterne, da det er vigtig viden i forbindelse med udredningen af barnets gener. Derudover vil vi foretage en grundig og tryg undersøgelse for at kunne lede videre til den korrekte behandlingstilgang. Du kan opleve, at dit barn bliver træt efter behandlingerne, hvilket skyldes de mange indtryk. Det ser vi rigtigt tit, og det er helt normalt.

Gode råd, og hvad skal du være opmærksom på?

Er dit barn kommet til skade, bør du i første omgang holde godt øje med, hvordan dit barns krop reagerer lige nu og her. Er der noget galt med kroppen, skal den nok sige til men hos børn, afhængig af alder, handler det mest om adfærdsændringer. De mest almindelige symptomer, som vi oplever – og som vi kan hjælpe med – er:

• Ondt i hovedet – hovedpine og migræne anfald
  • Ondt ved sport
  • Ondt i legemer – arm og eller ben
  • Ondt ved bestemte bevægelser
  • Svært ved at koncentrere sig
  • Let til irritation og gråd (afhænger af alder)

Uanset hvor lidt eller hvor meget ondt dit barn har i f.eks. nakken, skulderen eller hovedet, kan vi hjælpe dig. Vi anbefaler dog, at I opsøger jeres egen læge først, hvis I oplever en eller flere af følgende symptomer:

• Barnet oplever konstante hvilesmerter / natlige smerter
  • Barnet har mistet følelsen i armen eller fingrene
  • Barnet har tydeligt mistet kræfter i armens muskulatur, særligt over skulderleddet eller flere led i armen eller begge arme
  • Der er episoder, hvor dit barn taber genstande ud af hånden
  • Barnet mister bevidstheden

Hos Nordisk Osteopati er du i trygge hænder. Vi lover dig kun noget, som vi kan holde. Vi lover dig også, at vi tænker i årsagssammenhænge og tager hele din krop i betragtning, når vi behandler dig. Vi er for at hjælpe dig, så dit barn hurtigst muligt kommer i bedring/balance igen.

Bestil tid:

Skriv besked:

Afhjælp smerter i skulder og nakke med Fysioterapi og Osteopati

Hvad siger kunderne?

”Jeg har haft ondt mange steder i kroppen i næsten 10 år, uden at nogen rigtig har kunnet finde ud af, hvad der var i vejen.
Til sidst var det virkelig ved at være slemt, men så blev jeg anbefalet at gå til en osteopat. Og her hos EQ Performance har de virkelig kunnet hjælpe mig.
De arbejder med hele kroppen – selv min astma tager de sig af. Det er simpelthen super! Min livskvalitet er blevet så meget bedre!”

”Morten er rigtig god til at se på helheden – ikke kun på det enkelte overbelastede og ømme led. Han er god til at finde ondets rod – og så er han god til at forklare, hvad der sker, og hvad det er, han gør. F.eks. undrede jeg mig over, at han trykkede mig både på maven og i nakken, når nu det var kors- og halebenet, det var galt med. Men det virkede jo!

Morten har helt klart været min redning her under min graviditet. Det er hans fortjeneste, at den har været så smertefri, som den har.”

Læs hele Christinas historie her →

”Jeg har gennem en længere periode – over et par år – døjet med smerter i venstre side af ryggen.
Jeg har løbende gået til kiropraktisk behandling, da min ryg er udfordret af at være præget af Scheuermanns sygdom.
Men det er faktisk først efter at have været igennem behandling hos Morten Vind, at der er kommet styr på smerterne i venstre side af min ryg…….

Læs hele Karsten anmeldelse her →

Osteopatisk behandling af dreng, der har smerter

Påvirkninger hos barnet, der kan kræve behandling:

• Trange forhold i livmoderen
  • Fødsel hvor babyen oplever tryk og rotation
  • Længerevarende fødsel og derfor lang tid under kompression mv.
  • Atypisk fødsel hvor der bruges fx sugekop
  • Kejsersnit
  • Fald
  • Traumer
  • Inaktivitet
  • Aktive primitive reflekser efter 1-års alderen

Osteopati er relevant behandling for dit barn ved

• Smerter i bevægeapparatet
  • Hovedpine
  • Motoriske problemer – både fin- og grovmotorisk
  • Fordøjelsesproblemer
  • Balanceproblemer
  • Uro/hyperaktivitet
  • Koncentrationsbesvær
  • Indlærings- og/eller adfærdsvanskeligheder
  • Sprogproblemer
  • Søvnbesvær
  • Særligt sensitive børn
  • Spændinger før og efter klip af stramt tunge- og/eller læbebånd
Børneosteopati har betydning for barnets tarv og udvikling

Hos Nordisk Osteopati møder du følgende Osteopater og Fysioterapeuter

Amalie Rygner

Ronnie Gyldenvang

Helena Madsen

Nicolai Mattiazzo Blom Salmonsen

Michael Weber Jørner

Ammar Zeeshan Lone

Niklas Haapalo

Aut. Osteopat og Fysioterapeut

Alle vores behandlere er:

– Fysioterapeuter og osteopater

• Medlem af Danske Fysioterapeuter

– deltager alle behandlere i:

• Fælles Erfaringsudveksling

Du finder dine Nordisk Osteopati klinikker her

Velkommen hos Nordisk Osteopati – Vi ser frem til at hjælpe dig

Primitive reflekser og andet at være opmærksom på

Primitive reflekser er en naturlig del af børns udvikling. De består af forskellige slags reflekser eller automatreaktioner, barnet ikke selv har kontrol over, der bidrager til barnets naturlige udvikling – hovedløft, at kravle og andre motoriske milepæle.

Udover kropslig udvikling bidrager disse også til udvikling af hjernen og danner fundament for barnets kognitive læring. Hos børn, der ikke gennemgår denne udvikling, kan de primitive reflekser forblive aktive efter 1-årsalderen, da de herefter kan virke hæmmende på barnet.

Perioden fra fødsel frem til barnet fylder fire år er umådeligt vigtigt for det neurologiske system. Her modnes barnets nervesystem, og barnet bliver mere og mere opmærksom på kroppen og omgivelserne. Hvis man oplever aktive primitive reflekser efter 1-årsalderen anbefaler vi behandling.

Alle vores behandlere er:

– Fysioterapeuter og osteopater

• Medlem af Danske Fysioterapeuter

– deltager alle behandlere i:

• Fælles Erfaringsudveksling