Lyskesmerter en hyppig problematik,

– der kræver grundig undersøgelse.

Lyskesmerter er ganske hyppige, men de kræver en grundig undersøgelse for at finde årsagen. Smerterne kan opstår under idrætsaktiviteter med høj intensitet, især i forbindelse med hurtige vrid og vendinger og bliver meget værre ved spurt og spark til bold. Tilstanden er meget almindelig blandt fodboldspillere uanset spillerniveau og langdistanceløbere, men lyskesmerter kan også opleves uden en egentlig kendt årsag.

Det er vigtigt at vide om smerterne er kommet pludselig eller har stået på over længere tid.

Ved pludselig smerte kan man ofte selv gøre noget ved den akutte skade (1. hjælp til akutte skader).

Det kan også være, at smerten i lysken er kommet over tid, dette kan skyldes en overbelastning enten fra muskler, sener og slimsække i området eller en fejlbelastning af strukturerne i din lyske som stammer fra skævheder andre steder i kroppen. Du kan desuden opleve udstrålende smerter, som kan stamme fra nervetryk i din ryg eller i nervens forløb.

Behandling hos Nordisk Osteopati

• Vi undersøger lysken grundigt.
  • Vi undersøger skadens indvirkning på resten af din krop (hofte, bækken, ryg, knæ).
  • Vi finder ud af, om skaden skyldes et uheld eller om der er en underliggende problematik, som gør lysken mere sårbar for overbelastning og skade.
  • Vi gør dig klogere på din krop, din træning og din dagligdag – det mindsker risikoen for en ny skade.

Hvornår har jeg brug for behandling?

Lyskesmerter kan være langvarige og hvis dine symptomer / smerter ikke bliver bedre, uge for uge, eller hvis nye symptomer dukker op, er det tegn på at kroppen ikke løser problemet af sig selv og du kan derfor have gavn af at vi ser nærmere på det.

Som osteopater ser vi på helheden, derfor fokuserer vi ikke alene på din lyske men på alle de faktorer som kan stresse din lyske.

Hvad nu hvis mit problem har stået på i længere tid?

I den tidlige fase vil du kunne fortsætte med at udøve din idræt. Men problemet bliver typisk værre og værre. Til sidst vil det være umuligt at træne og deltage i konkurrencer.

Har problemet stået på over længere tid, betyder det at kroppen har store problemer med at løse det selv. Det kan betyde, problemet derfor også kræver mere for at det kan blive løst. Men det betyder i lige så høj grad at det vil være gavnligt at få behandling, så kroppen igen kan hele ordentligt.

Hvis du vil vide mere om, hvad vi ellers kan hjælpe med klik her.

Bestil tid på:

“Min behandler Morten, kan sgu en eller anden form for magi.
Vi arbejder med min hofte, som i perioder giver smerte i højre side, ved løbet. Han har fundet frem til at der er ubalance i venstre side, hvilket også kan have medført smerter i knæet, efter mine lange løb. Lige nu har jeg ingen skade, men som han siger “kroppens tandhjul skal også justeres”.
Så vi skal rette op på selv de små skavanker, jeg har. Fordi min krop belastes så meget og skal holde mange år endnu”

mavesmerter, lænde og Lyskesmerter, osteopati kan hjælpe

Spørgsmål! – eller bestil tid?

Det skal du holde øje med:

Er smerter vedvarende – bliver det hverken bedre eller værre, eller bliver det bliver det kun værre og værre, så er der behov for handling. Kontakt os og lad os hjælpe dig.

Almindelige symptomer på at der er noget galt i lysken kan være:

At smerterne stråler ud til indersiden af låret, ned i skridtet og eventuelt op i maven.
At du oplever ømhed og stivhed i lysken efter sport aktivitet.
At du oplever stivhed i lysken når du skal ud af sengen om morgen
At du har nedsat bevægelighed i hoften.

Vi kan ofte gøre noget uanset hvor slemt det er, dog vil vi anbefaler du kontakter din læge først i tilfælde af følgende symptomer:

At du oplever konstante hvilesmerter / nattesmerter
Hvis du har mistet følelsen i ben eller i tær
Hvis du tydeligt har mistet kræfterne i benet eller fodens muskler.
Er du i tvivl så kontakt os endelig.