Triatlons styrke er især alsidighed.

Man dyrker tre meget forskellige sportsgrene, hvor de store muskelgrupper i kroppen bliver brugt, men på meget forskellige måder for hver af de tre sportsgrene. Det er optimalt, at man dyrker tre så forskellige sportsgrene, men alt efter, hvilken distance man kører, kan man diskutere, hvor stor påvirkning variationen har.

I træningsøjemed er der stor mulighed for at træne varieret, hvilket er et stort plus, set fra et sundhedsaspekt.

Hvis man træner til og dyrker distancer er variationen bestemt øjensynlig og et plus for sundhedsaspektet i træningen. Taler vi ironman-distancen, er variationen mindre betydelig, da du er i gang i lang tid med hver enkelt sportsgren.

Til de lange distancer er statistikken desværre ikke så god, da 9-10 ironmen atleter får skader*. Dette skyldes selvfølgelig, at det er et stort pres på kroppen at køre ironmandistancen, men får man skavanker, er det tit svært at få presset genoptræningen ind i programmet. Det er vigtig som behandler at erkende dette. Hvis ikke man tilpasser genoptræningen/behandlingen i forhold til det resterende pres triatleten er udsat for, udebliver effekten af behandlinger.

Vi tror på, at meget kan hentes i forebyggelse og eller i opløbet til en skade. Mange skavanker starter tit som det, vi kalder “kompensationer”. Disse kan identificeres under vores grundige undersøgelser. Ved at se tendenserne inden de bliver et problem, kan vi stoppe det i opløbet. Ved at sundhedsfremme og optimere fremfor at brandbekæmpe, hjælper vi kroppen til at bygge op på et solidt grundlag,  istedet for at kæmpe hele sæsonen igennem med skader.

* 9 ud af 10 ironmen får skader.


Interview om Triatlon og sundhed

I starten af august blev Equilibrium – Fysioterapi & Osteopati  kontaktet af journalist Lasse Skytt, der skulle skrive en artikel til Politikken om Triatlon.

Artiklen blev bragt den 20. august 2014 i et tillæg til Politikken.

Nedenfor kan du se vores oprindelige svar som ligger til grund for denne artikel.


Helt overordnet – hvorfor er triatlon godt for kroppen? Har kroppen brug for variation?

Fysisk aktivitet er altid godt for kroppen. Meget forsimplet kan man sige, at hvis du kan træne dig selv stærkere end de byrder din dagligdag byder dig, er risikoen for at komme til skade mindre. Deri ligger blandt andet sundheden i at dyrke fysisk aktivitet.

Triatlons styrke er især sin alsidighed. Man dyrker tre meget forskellig sportsgrene, hvor de store muskelgrupper i kroppen bliver brugt men på meget forskellige måder for hver af de tre sportsgrene.

Ja kroppen har i højeste grad brug for variation. Hvad angår triatlon, kan man sige, at det er optimalt, at man dyrker tre så forskellige sportsgrene, men alt efter hvilken distance, man kører, kan man diskutere, hvor stor påvirkning variationen har. På kortere distancer er variationen bestemt øjensynlig og et plus for sundhedsaspektet i træningen. Taler vi ironman distancen er den mindre tydelig, da du er i gang i lang tid med hver enkelte sportsgren. Der ser man istedet at det f.eks. kan være hårdt for kroppen at omstille sig fra den lange cykeltur med bøjede hofter og derefter direkte over i løb, hvor der pludselig kræves noget helt andet af hoftebøjerne.

I træningsøjemed er der til gengæld stor mulighed for at træne varieret, hvilket igen er et stort plus set fra sundhedsaspektet.

Hvilken fysisk og psykisk betydning har triatlon og træningen dertil?

Hvad angår træning til triatlon har man travlt. Det skal forstås på den måde, at man skal, så vidt det er muligt, nå at træne op til alle tre sportsgrene. Man kan ikke nøjes med kun at fokusere på en af dem. Alt efter ens ambitionsniveau kan dette lægge et stort pres fysisk men også psykisk på triatleten. Den fysiske træning kræver en masse planlægning, så alt bliver nået, og jo højere ens ambitioner er, des mere tidspresset er man. Det betyder, at der i triatlon er en tendens til at gøre nytte af de nyeste træningsregimer indenfor løb, cykling, svømning og forberedende træning, så man får mest muligt ud af sine træningstimer. Til gengæld kan det samme pres betyde, at kommer man til skade, er det svært og hårdt for kroppen at få tid til behandling og genoptræning sideløbende med et fuldt træningsprogram op imod næste løb. Der ser vi heldigvis en tendens til, at flere og flere seriøse triatleter benytter sig af forebyggende behandling. Her går vi som terapeuter ind og forsøger at forudsige hvilke restriktioner i kroppen, der kan gå hen og blive til skader og løse disse inden det når så langt.

Alt dette lægger et mindre eller større psykisk pres på atleten. Når man alt den træning man vil og skal? Får man trænet det man er dårligst til? Har man investeret sin tid på de rigtige komponenter i sin træning? Tanken om at komme til skade! Hvis man bliver skadet, bliver man så klar til at kunne nå næste løb? Dette er blot nogle af de spørgsmål man stiller sig selv. Og så kan det være man har et fuldtidsarbejde oven i….

Hvilke muskler får man konkret trænet ved at dyrke hhv. svømning, cykling og løb?

Generelt for alle tre sportsgrene er at du dyrker de store muskelgrupper i kroppen.
Svømning påvirker især de store bryst- og rygmuskler.
Cykling påvirker lår, haser og baller.
Løb påvirker lår, baller og hoftebøjere.Ens for alle er, at kropsstammen og generelt kropsstabiliteten skal være stærk. Denne skal især dyrkes i hvad man kan kalde den forberedende træning.

Træningsformen i triatlon er primært kredsløbtræning. Men den forberedene træning kan bestå af både kredsløbs- og styrketræning.

Udover at være træningskrævende er triatlon også energikrævende. Hvor stor fokus bør man have på, hvad man spiser og drikker? Og hvordan har et organiseret næringsindtag betydning for kroppens sundhed?

At fokusere på sin kost er en nødvendighed. Man kan vel ikke bestride, at sund fornuft er, at vi nok alle har bedst af, at det vi indtager, er så naturligt som muligt. Hvis dette kan opnås i hverdagen, er det at foretrække. Alt efter hvilket niveau man køre på, kan det dog være nødvendigt at indtage kosttilskud for bedst mulig effekt. Men igen er der her indkationer for, at dette først er rigtigt vigtigt når vi nærmer os eliteniveau. Langt hen ad vejen kan man nøjes med en nøje tilrettelagt kostplan. Under de forudsætninger man har under et triatlonløb, er der behov for særlige produkter med næring og energi. Det giver de bedste muligheder for at holde kroppen i nogenlunde balance og ernæret, så man kan yde hvad der kræves. Hvis ikke der suppleres med disse tilskud, er det praktisk talt ikke muligt at indtage den energi og næring din krop har brug for, de mange timer man er i gang.

Det har bl.a. været fremme, at triatlon og maraton kan skade hjertet grundet den ekstreme udholdenhedstræning. Hvordan undgår man skader som disse – og andre skader?

Ekstremsport er hårdt for kroppen. Og ikke nok med at et nyere studie indledningsvist indikerer at hjertet kan tage skade så ses det i et andet studie at 9 ud af 10 ironmen bliver skadet under træning / konkurrence.

Hvis man dyrker ekstremsport er det altid en kalkuleret risiko vurderet på baggrund af den viden og erfaring, der er tilgængelig. Derfor er artiklerne nævnt ovenfor yderst relevante, men jeg tror ikke det afholder de passionerede i at dyrke deres sport. Hvad der driver den enkelte, kan jeg ikke sige, men det er nok for mange oplevelsen af, hvad man kan præstere og hvor langt kan man presse kroppen.

Hvordan undgår man skader?

Det hurtige og nemme svar til så alvorlige skader som på hjertet er at lade være med at køre de lange distancer eller køre så mange af dem. Men dette er nok ikke så tilfredsstillende et svar, især ikke hvis man ser hvor mange der dyrker langdistance triatlon i dag. Det mere nuancerede svar er at det samme som gælder for alt triatlontræning uanset niveau og træning generelt: Undervisning, planlægning, hvile og lad være med at komme til skade.

Undervisning
Selv om man kan cykle, løbe og svømme, er det ikke ensbetydende med, at man gør det korrekt. Der er meget teknik forbundet med alle tre sportsgrene, nok mere end de fleste tror. Derfor er det vigtig, at blive bedre til udførelsen af sportsgrenene.

Et eksempel:
Hver tredje dansker løber regelmæssigt. Men 43% af alle nybegyndere i løb kommer til skade inden for det første år. Dette skyldes dårlig løbestil og ringe planlægning af træningen. Begge elementer kan imødekommes med den rette vejledning og træning. Her lærer man at løbe korrekt, f.eks. at lande mindre på hælen under løb og om forbedrende træning m.m.

Planlægning.
Der er mange ting, der skal nåes og dette skal tilrettelægges og systematiseres.
Dette gør, at du kan se, hvor du bliver bedre, hvor meget du bliver bedre, og især hvor dine mangler er. Dernæst er en klassisk tommelfingerregel i træningsprogression, at man ikke må eskalere sin træning med mere end 10% om ugen. Derved sikrer man, at alt væv kan nå at restiturere tilstrækkeligt.

Hvile
Vi bliver stærkere når vi slapper af! Hver gang vi træner, nedbryder vi vores væv. Styrken kommer i hvile, hvor vævet får tid til at genopbygge sig selv til den nye og større belastning den bliver budt. Forskellige typer væv har forskellige helingstider. Det betyder, at hvis man ikke giver vævet nok hvile, er der risiko for at noget væv bliver svagere mens andet bliver stærkere indtil skaden indtræder på det svage væv.

Lad være med at komme til skade.
Dem der klarer sig bedst er ofte dem, der holder sig skadesfri. Og kulminationen af ovenstående samt hvis man reagerer hurtigt når de små skavanker opstår og derved tager dem i opløbet, er lige netop at reducere risikoen for skade og muligheden for at præstere bedst muligt uanset niveau. Og derved få mest glæde ud af sin sport.

Hvis skaden indtræder, er det vigtigt at lytte til symptomerne.
Typisk skal smerterne / skaden efter få dage blive bedre dag for dag og øjensynligt uge for uge. Hvis symptomerne bliver værre eller stagnere betyder, det at kroppen ikke selv kan håndtere opgaven og man bør søge hjælp.

Ovenstående er vores, Morten Vind-Visby og Niklaj Grønbeks, svar på tiltale.
Det skal huskes, at dette altid er en forsimpling af virkeligheden og vi råder til, at man søger en professionel til råds, hvis man har behov for mere uddybelse.

Hos Equilibrium – Fysioterapi, Osteopati ser vi alle typer klienter; ung som gammel, atleter som motionister. Ved at behandle Triatleter og arbejde med triatlonsporten, har vi opbygget os nogle erfaringer, som kommer alle vores klienter til gode.

Ved at anskue kroppen som en helhed og derved behandle både smerter / skader og de konsekvenser, det har haft for resten kroppen, opnås en effektiv behandling med mindre risiko for tilbagefald.

Velkommen hos Equilibrium Performance

Vi ser frem til at kunne hjælpe dig