Følger efter piskesmæld (Whiplash) – Lad os hjælpe dig

Et piskesmæld kan være en voldsom oplevelse og opstå under voldsomme omstændigheder. Man forbinder ofte piskesmæld eller “whiplash” med bilulykker, men det begrænser sig ikke til dem. Et piskesmæld kan således opstå i alle situationer hvor hovedet hurtigt bliver kastet frem og tilbage fx efter fald på gaden, på sportsbanen eller efter en tur i tivoli.

Piskesmæld beskriver således ikke en type eller omfanget af en sygdom, men en skadesmekanisme hvor hovedet accelereres og bremses hurtigt. Følgerne efter et piskesmæld kan i større eller mindre grad bestå af nakkesmerter, hovedpine, svimmelhed, kognitive problemer, synsproblemer, kæbesmerter og rygsmerter. Symptombilledet varierer meget fra person til person alt efter ulykkens karakter og hvad du som patient havde af problemer før ulykken – ikke to er ens, men vejledning og/eller behandling ofte er nødvendigt pga mekanismens kompleksitet.

Det er derfor vigtigt at forstår at nakken kun er en del af problemet og at et piskesmæld er et helkropstraume. Det forstår vi til fulde hos Nordisk Osteopati og vil udover en grundig undersøgelse af din nakke sørge for at klarlægge hvad der ellers måtte forvolde dig smerter og ubehag.

Behandling hos Nordisk Osteopati

• Vi gennemgår din ulykke grundigt for at kunne klarlægge skadesmekanismen
  • Vi undersøger din nakke, men også resten af din krop.
  • Baseret på vores fund kan vi med blide manuelle teknikker forsøge at afhjælpe dine symptomer
  • Vi giver dig råd og vejleder dig så din hverdag kan blive så god som mulig.

Hvornår har jeg brug for behandling?

Hvis dine symptomer i.f.m. piskesmældet ikke synligt bliver bedre, uge for uge, eller hvis nye symptomer dukker op er det tegn på at kroppen ikke løser problemet af sig selv og du kan derfor have gavn af at vi ser nærmere på det.

Hvad nu hvis mit problem har stået på i længere tid?

Det er aldrig for sent at blive vejledt og behandlet. Husk, at et piskesmæld ikke er en sygdom, men en skadesmekanisme, der har ført problemer med sig. Problemerne kan vare ved uden den rigtige intervention og din krop kan have kompenseret og måske givet dig nye symptomer.

Har problemet stået på over længere tid, betyder det at kroppen har store problemer med at løse det selv. Det kan betyde, problemet derfor også kræver mere for at det kan blive løst. Men det betyder i lige så høj grad at det vil være gavnligt at få behandling, så kroppen igen kan hele.

Hvis du vil vide mere om, hvad vi ellers kan hjælpe med klik her.

Bestil tid på:

”Morten er rigtig god til at se på helheden – ikke kun på det enkelte overbelastede og ømme led. Han er god til at finde ondets rod – og så er han god til at forklare, hvad der sker, og hvad det er, han gør. F.eks. undrede jeg mig over, at han trykkede mig både på maven og i nakken, når nu det var kors- og halebenet, det var galt med. Men det virkede jo!

Morten har helt klart været min redning her under min graviditet. Det er hans fortjeneste, at den har været så smertefri, som den har.”

Læs hele Christinas historie her.

ChristinaPatient på klinikken i Søborg
Lad os hjælpe dig med følger efter piskesmæld

Spørgsmål! – eller bestil tid?

Det skal du holde øje med:

Ulykker med piskesmæld er forskellige, så der kan være forskellige forhold og og særlige symptomer, du skal reagere på hvis de dukker op. Du skal være særlig opmærksom hvis du i forbindelse med piskesmældet fx var bevidstløs, slog hovedet i dørstolpen eller i gulvet eller været udsat for et piskesmæld tidligere.

Almindelige symptomer som vi kan hjælpe med kan være:

• Nakkestivhed og nakkesmerter
  • Hovedpine
  • Koncentrationsbesvær, træthed og fornemmelse af at være i en “osteklokke”
  • Smerter mellem skulderbladene, brystkassen eller lænden.
  • Oplever føleforstyrrelser i arme eller ben.
  • Oplever svimmelhed og kvalme.
  • Oplever smerter om natten.

Vi kan ofte gøre noget uanset hvor slemt det er, dog vil vi anbefaler du kontakter din læge først i tilfælde af følgende symptomer:

• Forværring af dine symptomer
  • Pludselig voldsom hovedpine
  • Kraftig svimmelhed og kvalme
  • Konstante natlige smerter
  • Bevidstløshed
  • Oplever kraftløshed i dine arme eller ben

Er du i tvivl så kontakt os endelig.

Ja, vi har åbent