Bækkensmerter

– Behandling af bækkensmerter med osteopati

Oplever du smerter i bækkenet?

– Få en faglig vurdering af dine bækkensmerter hos en osteopat

Bækkensmerter kan have mange årsager og kan være opstået over længere tid samt som et akut opstået problem. Årsagerne kan være overbelastning, slitage, graviditet, eller traume i forbindelse med træning eller uheld.

Kan du nikke genkendende til nogle af de typiske symptomer der kan følge med bækkensmerter så som

• Smerter fortil på bækkenet
  • Ondt helt lavt i lænden og mod hofterne
  • Ondt når du sidder eller står i længere tid
  • Ondt ved belastning som f.eks. Træning
  • Kraftfulde menstruationssmerter
  • Migræne
  • Inkontinens

Kroppen vil typisk reagere ved at over kompensere for at skåne det ramte område og det gør kun ondt værre, idet nye smerter og problemer kan opstå fx i ryg og ben.

Det er derfor vigtigt, at du ikke ser tiden an, hvis du døjer med ondt i bækkenet. I de fleste tilfælde kræver dette behandling enten i form af genoptræning, øvelser eller ændrede bevægemønstre for at styrke og stabilisere området igen.

Hos Nordisk Osteopati laver vi altid en grundig anamnese / interview, inden vi går i gang med undersøgelsen. De fleste mennesker opsøger en osteopat pga. smerter i ryggen og samtidig oplever ondt i maven, forstoppelse eller andet. Afhængig af hvor i maven du har ondt, kan der være flere årsager, og det kan give flere symptomer til din ryg, nakke, lænd eller skulder.

De hyppigste årsager til bækkensmerter

Bækkenløsning og graviditetsrelateret bækkensmerter
Bækkenløsning kommer oftest i forbindelse med graviditeter, da ligamenter og sener skal være mere eftergivelige. De fleste beskriver det som at de har svært ved holde sammen på sin lænd, hofter og bækken og man føler sig “løs” i bækkenet.

Det begynder oftest midt i graviditeten da det begynder at blive et problem. Dog er der undtagelser og nogle opelver det allerede i 1. Trimester, da man øger produktionen er hormonet relaxin. De fleste oplever at symptomerne forsvinder efter fødsel og man begynder at kunne træne igen.

Endometriose og PCO/PCOS
Endometriose er en tilstand hvor det væv der vokser inde i livmoderen begynder at vokse udenfor. Det er blandt andet noget som giver ondt i bækkenet og andre udfordringer. Nogle af de typiske symptomer er

• Dysmenoré: Kraftige smerter under menstruation.
  • Smertefuld Samleje: Smerter under eller efter samleje.
  • Problemer med Fordøjelsen: Smerter under tarmbevægelser og generel ubehag i maveområdet.
  • Infertilitet: Endometriose kan påvirke fertiliteten hos nogle kvinder.

PCO/PCOS er en hormonel lidelse, der påvirker kvinder i deres bedste alder til at blive gravide og få børn. Et karakteristisk træk ved tilstanden er dannelsen af små cyster på æggestokkene. Dette kan føre til smerter i bækkenet og relaterede symptomer som:

• Menstruationsforstyrrelser: Uregelmæssige eller manglende menstruationer.
  • Hyperandrogenisme: Øget niveau af mandligt hormon, hvilket kan føre til hårvækst, acne og hårtab.
  • Æggeblærer: Udviklingen af cyster på æggestokkene.

Det er vigtigt at forstå, at PCO/PCOS ikke kun påvirker fertiliteten, men kan også forårsage smertefulde symptomer i bækkenområdet.

Facetledssyndrom og dysfunktion i SI-led (Sacroiliacaled)

Smerterne vil ofte være stærke hvis der i forvejen er en fejlstilling- /fastlåsning i lændehvirvlerne eller andre dysfunktioner i lænden, SI-led eller hofterne. Det er ikke altid disse kan ses på en scanninger, men de er typiske smerter vil være bestemt af hvilken stilling du befinder dig i.

Smerter fra halebenet

Det kan være helt almindeligt for kvinder med bækkenløsning og ondt i bækkenet at have smerter fra halebenet. Andre gange kan halebenet også give smerter hvis det tidligere har været beskadiget f.eks. Ved at man er faldet kraftigt på det, slået det på anden måde eller født. Symptomerne indebærer ofte at det gør ondt og sidde på almindelige stole uden polstring.

Muskulær ubalance

Hvis der er en ubalance i musklerne i bækkenet, kan det give anledning til mange andre gener i kroppene end kun i bækkenet. Oftest er der også smerter i andre regioner af kroppen så som; fødder, knæ, hofter, ryg, nakke, skuldre og kæber. Kroppen arbejder på at genoprette balance og dermed kompensere for de smertefulde muskler i bækkenet. Det fører nogle gange til overbelastning andre steder og kan variere meget fra person til person. Nogle vil endda opleve føleforstyrrelser i ben og fødder grundet afklemning.

Smerter i bækkenet gennem længere tid?

Hvis dine smerter i bækken, hofte eller lyske forværres uge for uge på trods af gode råd og vejledning, så kan det være en god ide at søge hjælp. Ofte vil smerterne gøre at du kompenserer, og dermed kan skaden blive værre eller nye problemer kan komme til som følge heraf.

Tænk over om der der nogle bestemte bevægelser som forværrer smerterne? Er de der konstant eller kun engang imellem? Når symptomerne påvirker din daligdag og du overvejer eller allerede er blevet sygemeldt fra arbejdet, så kan det være en god ide at søge vores viden og behandling.

Hvad nu hvis mit problem har stået på i længere tid?

Hvis du længe har døjet med smerter i bækken, hofte eller lyske er det vigtigt, du bliver undersøgt.

Vedvarende smerter skyldes typisk slidtage, inflammation der blusser op ifm. fysisk aktivitet eller manglende stabilitet i og omkring bækken, lyske og hofte, og det går ikke væk af sig selv. Ofte er prognosen god, og kan afhjælpes ved manuel behandling, ændrede bevægelsesmønster samt øvelsesterapi.

Hvad siger kunderne?

”Jeg har haft ondt mange steder i kroppen i næsten 10 år, uden at nogen rigtig har kunnet finde ud af, hvad der var i vejen.
Til sidst var det virkelig ved at være slemt, men så blev jeg anbefalet at gå til en osteopat. Og her hos EQ Performance har de virkelig kunnet hjælpe mig.
De arbejder med hele kroppen – selv min astma tager de sig af. Det er simpelthen super! Min livskvalitet er blevet så meget bedre!”

”Morten er rigtig god til at se på helheden – ikke kun på det enkelte overbelastede og ømme led. Han er god til at finde ondets rod – og så er han god til at forklare, hvad der sker, og hvad det er, han gør. F.eks. undrede jeg mig over, at han trykkede mig både på maven og i nakken, når nu det var kors- og halebenet, det var galt med. Men det virkede jo!

Morten har helt klart været min redning her under min graviditet. Det er hans fortjeneste, at den har været så smertefri, som den har.”

Læs hele Christinas historie her →

”Jeg har gennem en længere periode – over et par år – døjet med smerter i venstre side af ryggen.
Jeg har løbende gået til kiropraktisk behandling, da min ryg er udfordret af at være præget af Scheuermanns sygdom.
Men det er faktisk først efter at have været igennem behandling hos Morten Vind, at der er kommet styr på smerterne i venstre side af min ryg…….

Læs hele Karsten anmeldelse her →

Bestil tid:

Skriv besked:

Afhjælp smerter i skulder og nakke med Fysioterapi og Osteopati
Smerter i underlivet i forbindelse med menstruation, betændelse, graviditet og operation kan behandles

Sådan hjælper vi dig når du har ondt i bækkenet hos Nordisk Osteopati

Hos Nordisk Osteopati har vi hjulpet mange mennesker til et bedre liv uanset, om du har fået pludselig ondt i eller omkring bækkenet eller, det har stået på i længere tid. Vi har mange års erfaring inden for kroppen og dens sammenhænge og refererede smerter. Alle forløb hos os er tilrettelagt individuelt. Kan du nikke genkendende til nogle af disse symptomer vil vi oftest kunne hjælpe dig:

• Smerter omkring skamben eller bagtil i bækkenet
  • Smerter der stråler ud i lysken og indersiden af låret
  • Smerter der stråler ned i benene
  • Tiltagende smerter ved fysisk aktivitet
  • Smerter efter at have siddet i én stilling i lang tid
  • Ømhed og nedsat bevægelighed der ikke aftager som normalt ved fysisk aktivitet
  • Nedsat bevægelighed i hofteleddet
  • Pludselig og stikkende smerter omkring hofteleddet
  • Smerter fortil på låret og på siden af låret
  • Smerter ved menstruation

Skærende smerter i hoften, når du vender og drejer dig

Vi har stor erfaring med at afhjælpe ondt i bækkenet, ondt i ryggen og graviditetsrelateret smerter. Vi undersøger altid omkringliggende strukturer, der kan have indflydelse på helingsprocessen for, hvorfor du har ondt i maven. Det er blandt andet ved en grundig undersøgelse af nakken, ribben og hele rygsøjlen, fordi det er en enhed. Derudover er det vigtigt at få undersøgt ved lægen, at der ikke er nogle alvorlige sygdomme bag dine symptomer.

Afhængig af hvor omfattende dine smerter er, kan vi tilbyde både fysioterapi og osteopati. Er du i tvivl om, hvilken behandlingsform som er den bedste for dig lige nu, så ring ind til os for afklaring. Vi tilbyder enkeltstående behandlinger og tilpassede behandlingsforløb.

Gode råd ved ondt i bækkenet

Har du ondt i bækkenet, bør du i første omgang holde godt øje med, hvordan din krop reagerer lige nu og her. Har du brug for selv at komme igang inden behandlingen forsøger vi at give nogle gode råd her:

• Øvelser: styrkende øvelser for bækkenbunden og mavemusklerne
  • Holdning: vær opmærksom på din holdning, især under aktiviteter
  • Forsøg til dig med akut behandling: is eller varme kan afhjælpe smerterne kortvarigt og hjælpe med at reducere inflammation.
  • Ergonomi på arbejdet og i hjemmet: tænk over dine stillinger på arbejdet, i bilen og i hjemmet.

Uanset hvor lidt eller hvor meget ondt du har, kan vi hjælpe dig. Vi anbefaler dog, at du opsøger din egen læge først, hvis du oplever en eller flere af følgende symptomer:

• Hvis du oplever konstante hvilesmerter / natlige smerter
  • Hvis du oplever blødning i afføringen eller urinen
  • Hvis du oplever meget kraftige og uforklarligt opstået smerter
  • Hvis du oplever følelsesløshed på inderlår og ikke kan kontrollere afføring eller urin
  • Hvis du oplever feber

Hos Nordisk Osteopati er du i trygge hænder. Vi lover dig kun noget, som vi kan holde. Vi lover dig også, at vi tænker i årsagssammenhænge og tager hele din krop i betragtning, når vi behandler dig. Vi er her for at hjælpe dig, så du kan komme hurtigst muligt tilbage til et liv uden bækkensmerter.

Behandling med Osteopati

Hos Nordisk Osteopati møder du følgende Osteopater og Fysioterapeuter

Amalie Rygner

Ronnie Gyldenvang