Afhjælp smerter i skulder og nakke med Fysioterapi og Osteopati

Diskusprolaps i nakken?

Her er alt du bør vide, hvis du har fået en diskusprolaps i nakken

En diskusprolapsdiagnose har tidligere ofte ført til, at folk måtte trække sig fra arbejde og sportslige aktiviteter. Nu om dage er udsigterne heldigvis lysere. De fleste personer, der oplever en diskusprolaps i nakkeområdet, helbreder fuldstændigt uden behov for kirurgisk indgreb.

En diskusprolaps i nakken henviser til en tilstand, hvor en af diskene i rygsøjlen er beskadiget. Dette kan ske på forskellige måder og i forskellige stadier. Slid og alder er ofte de primære årsager til diskusprolaps, men den kan også opstå som følge af ulykker, hvilket i medicinsk terminologi kendes som en traumatisk diskusprolaps.

Hvorfor forårsager en diskusprolaps smerte?

Det er ikke ualmindeligt at have en diskusprolaps uden at opleve smerter. Forskningen indikerer, at smerten ikke nødvendigvis skyldes trykket på en nerve, men snarere inflammation omkring disken, der skaber en kemisk reaktion med nervevævet. Dette kan forårsage symptomer i armen og skulderen.

Forekomst af diskusprolaps i nakken

Diskusprolaps i nakken er mindre almindelig end i lænden. Årligt diagnosticeres omkring 20% af den danske befolkning med denne lidelse.

Symptomer på diskusprolaps i nakken kan omfatte:
– Smerter i nakken, som kan være skarpe eller dunkende
– Følelse af smerte, prikken, stikken, brænding eller summen i skulderen og armen
– Nedsat følsomhed i skulder og arm
– Muskelstyrke i armen kan være svækket
– I sjældne tilfælde kan en stor diskusprolaps i nakken give symptomer i andre dele af kroppen, for eksempel i benene, på grund af øget tryk på rygmarven.

Årsager til diskusprolaps

Alder er en væsentlig risikofaktor for udvikling af diskusprolapser.

Anbefalinger for aktiviteter og bevægelser

Selvom der ikke er konkrete forbud mod bestemte aktiviteter, anbefales det at undgå tunge løft og gentagne ensidige bevægelser, som kan forværre symptomerne. For dem, der arbejder på kontor, kan justeringer af arbejdsstationen, såsom hæve/sænke-borde, være gavnlige. Generelt anbefales motion og træning, forudsat at det ikke forværrer symptomerne.

Gode råd til håndtering af diskusprolaps i nakken:

1. Prøv at lave “dobbelt-hager” ved at sidde på en stol og presse baghovedet lige bagud.
2. Udfør strækøvelser for nakken.
3. Kontroller dine briller for at undgå at knibe øjnene sammen eller trække hovedet fremad.
4. Styrketræning af hals- og rygmuskler.

4 fakta om diskusprolapser

1. Det hyppigste sted at få en diskusprolaps er i lænden og herefter i nakken

2. Symptomerne stråler ofte ud i ét ben

3. De fleste diskusprolapser forsvinder af sig selv efter 3-6 måneder

4. Træning og aktivitet er ofte vejen til hurtig restitution

Hvad er en diskusprolaps?

Ryggen er opbygget af 24 ryghvirvler hvor der ligger en disk imellem hver knogle. Deres funktion er primært at være stødabsorberende, når vi f.eks. går, står, løber, sidder, og træner.

Disken består af to dele:

• En hård ydre ring (Annulus fibrosus)
  • En géle-agtig midte (Nucleus pulposus)

Sådan kan din osteopat hjælpe dig når du har en diskusprolaps i nakken

Osteopater hos Nordisk Osteopati, har en helhedsorienteret tilgang til din situation, din krop og din hverdag. Dine symptomer er ofte et tegn på, at din krop ikke har kunnet kompensere længere for et andet problem. Vi ser tit, at problemet ikke er det samme som selve symptomet. Det er individuelt for alle mennesker, og der er stor hjælp at hente ved at få behandling af fagligt dygtige osteopater, som tænker i helheder og arbejder mod at finde årsagen – og årsagssammenhængen.

Vores osteopater er uddannet til at skabe et overblik over din situation og dine smerter, uanset hvor længe du har haft dem.
Brug for at snakke med en af os? Ræk ud allerede idag