Ondt i hovedet – hvad betyder det?

At have ondt i hovedet er en ganske ubehagelig tilstand, hvor smerten eller ubehaget i hovedet kan manifestere sig som en trykkende fornemmelse, dunkende smerter eller skarp/stikkende smerter. Ondt i hovedet kan forekomme i forskellige dele af hovedet, herunder panden, tindingerne, baghovedet eller hele hovedet.

Når du har ondt i hovedet, er det din krop, der forsøger at fortælle dig noget, som du bør lytte til. Oftest er den underliggende årsag – ud over det, som er beskrevet i det øverste afsnte – migræne, muskelspændinger, virusinfektion eller endda mere alvorlige tilstande som hjernetumor eller blodprop i hjernen. Det er meget vigtigt at identificere årsagen til, hvorfor du har/får ondt i hovedet for, at du kan få den korrekte behandling.

Symptomer på ondt i hovedet kan variere fra person til person, og nogle mennesker kan opleve yderligere symptomer så som kvalme, opkastning, lys- og lydoverfølsomhed eller svimmelhed. Hovedpine kan have en betydelig indvirkning på dine daglige aktiviteter og livskvalitet.
At have ondt i hovedet betyder, at der er noget, som ikke fungerer, som det skal. Det er derfor vigtigt at finde effektive måder til både at lindre og forebygge dine smerter på – når først du har fundet frem til den direkte årsag.

Kraftig hovedpine – hvad kan årsagen være?

En kraftig hovedpine kan være et tegn på en mere alvorlig underliggende tilstand, og det er vigtigt, at du er opmærksom på symptomerne. Har du aldrig oplevet denne type hovedpine før, og er hovedpinen intens eller vedvarende, anbefaler vi, at du opsøger din egen læge hurtigst muligt.
Det er vigtigt at huske, at en kraftig hovedpine IKKE altid behøver at være tegn en alvorlig tilstand, men det er altid bedre at være på den sikre side. Oplever du kraftig hovedpine uden at kende årsagen, er det en god ting at blive undersøgt af din egen læge for at udelukke eventuelle alvorlige årsager. Din læge kan ligeledes anbefale, hvilke behandlingsformer som vil være bedst egnet til at afhjælpe din hovedpine eller for at lindre dine smerter.

Hvad betyder din hovedpine?

Når du pludselig får akut hovedpine, oplever kraftig hovedpine eller generelt bare har ondt i hovedet, og du måske ikke helt er klar over årsagen
At få hovedpine er meget almindelig og noget, som de fleste af os oplever fra tid til anden. Det kan være lige fra en mild, men ubehagelig, pulserende fornemmelse, eller det kan være ret intense smerter, der kan være invaliderende. Der er mange forskellige årsager til hovedpine, og de kan være meget forskellige. De mest almindelige årsager er stress, dehydrering fordi man ikke indtager nok vand i løbet af en dag, mangel på søvn, indtagelse af for meget koffein samt hormonelle forandringer.

De hyppigste hovedpiner, som vi ser, er:

• Spændingshovedpine
  • Hovedpine når du er gravid
  • Kronisk hovedpine
  • Kraftig hovedpine – migræne
  • Stress og hovedpine
  • Hovedpine i baghovedet
  • Hovedtraume og senfølger

Mulige årsager til kraftig hovedpine

• Migræne: Migræne er en mere alvorlig type hovedpine, der ofte er kendetegnet ved en pulserende smerte. Smerten kan være ledsaget af kvalme, opkastning, lyd- og lysfølsomhed. Migræne kan være invaliderende og kræver ofte behandling under vejledning af en læge.
  • Clusterhovedpine: Clusterhovedpine er en sjælden, men intens type hovedpine, som ofte forekommer i klynger i perioder. Den er karakteriseret ved en skarp, brændende smerte omkring det ene øje eller templet. En clusterhovedpine kan vare fra 15 minutter til flere timer. En clusterhovedpine kan lindres ved hvile, smerterstillende tabletter samt behandling, der lindrer de medfølgende spændinger i kroppen.
  • Hjerneblødning: En kraftig hovedpine kombineret med symptomer som pludselig og alvorlig svimmelhed, bevidsthedstab, tale- eller synsforstyrrelser kan være tegn på en hjerneblødning. Dette er en alvorlig medicinsk tilstand, som kræver øjeblikkelig lægehjælp.
  • Hjernehindebetændelse: En kraftig hovedpine kombineret med feber, stiv nakke, lysfølsomhed og kvalme kan være tegn på hjernehindebetændelse. Tilstanden er en infektion i hjernehinderne og kræver akut lægehjælp.
  • Andre underliggende sygdomme: En kraftig hovedpine kan også være et symptom på andre underliggende medicinske tilstande såsom hjernesvulster, slagtilfælde, øjenproblemer eller hypertension også kaldet forhøjet blodtryk. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på andre symptomer og søge lægehjælp, hvis hovedpinen er alvorlig og vedvarende.

Det er vigtigt at huske, at en kraftig hovedpine ikke altid behøver at være tegn på en alvorlig tilstand, men det er bedre at være på den sikre side og få det tjekket af en læge for at udelukke eventuelle alvorlige årsager. Lægen kan foretage en grundig vurdering og anbefale passende behandling baseret på årsagen til hovedpinen.

Akut hovedpine – hvad kan jeg gøre?

Ved en akut opstået hovedpine er det vigtigt, at du reagerer. Har du kraftige og intense smerter, er det endnu mere vigtigt at få opsøgt professionel hjælp ved f.eks. din egen læge.

En kraftig og akut hovedpine kan betyde en mere alvorlig underliggende årsag såsom migræne, spændingshovedpine, klyngehovedpine, hovedskade, hjerneskade, slagtilfælde, blodprop i hjernen, meningitis eller en tumor i hjernen. Det er meget vigtigt, at du er opmærksom på eventuelle andre symptomer, der kan følge med den kraftige hovedpine. Det kunne være synsforstyrrelser, kvalme, opkastning, feber, stiv nakke, sløret tale, svaghed i arme eller ben eller forvirring.

Hvis du oplever en pludselig opstået og kraftig hovedpine, som adskiller sig fra dine normale hovedpiner, og at din hovedpine også er ledsaget af andre symptomer, er det vigtig, at du søger lægehjælp med det samme. Din egen læge eller skadestuen kan foretage en grundig undersøgelse og diagnosticere årsagen til hovedpinen for at kunne give dig den rette behandling.

I akutte tilfælde af kraftig hovedpine kan du også prøve følgende for at lindre ubehaget indtil du kan få professionel hjælp:

• Prøv at hvile i et stille og mørkt rum
  • Drik rigeligt med vand for at undgå dehydrering
  • Anvend en kold kompres på panden eller bag på nakken for at lindre smerten
  • Prøv at udføre afslapnings- eller vejrtræknings teknikker for at reducere stress og spændinger
  • Forsøg med udspænding af nakken og skuldrene

Husk, at det kan være meget farligt at ignorere alvorlige hovedpinesymptomer, da det kan have alvorlige konsekvenser. Ved akut og intens hovedpine er det derfor altid bedst at blive undersøgt af en professionel så hurtigt som muligt.

Hovedpine forårsaget af stress

Stress er en af de mest almindelige årsager til hovedpine. Når vi er under pres eller bekymrede, spænder vores muskler sig sammen. Dette kan ofte forårsage en spændingshovedpine. Oplever du spændingshovedpine forårsaget af stress, overbebyrdelse og bekymringer, er det vigtigt, at du finder måder at reducere din stress på. Det kunne f.eks. være gennem dybe vejrtrækninger, meditation eller ved at dyrke yoga.
Læs mere om stress og hovedpine her:

Hovedpine forårsaget af dehydrering

For lidt væske kan i den grad give ondt i hovedet. Dehydrering er meget ofte den udløsende faktor for hovedpine, da vores hjerne har brug for nok væske hele dagen igennem for at fungere optimalt. Du kan tolke det som, at din krop fortæller dig, at du har brug for at indtage mere væske gennem hovedpinen. Det er vigtigt, at du drikker rigeligt vand i løbet af dagen for at forebygge hovedpine, og at du ikke kun får dit væskeindtag via kaffe, juice eller sodavand.

Hovedpine forårsaget af søvnmangel

Din krop har brug for tilstrækkelig hvile for at fungere optimalt. Dårlig nattesøvn giver en ”dårlig opladning”, og hverken din krop eller din hjerne kan fungere 100%. Der sker nogle helt naturlige processer, når du sover eller hviler, der får ryddet op i dit indre og giver restitution frem til næste dag. Det anbefales, at du sover mellem 7-9 timer hver nat for at undgå hovedpine – og andre helbredsproblemer.
Hovedpine forårsaget af for meget koffein
For meget koffein kan give uro i kroppen samt hovedpine. At få meget koffein kan også føre til abstinenssymptomer på dage, hvor du ikke får den mængde koffein, som du plejer. Så koffeinindtag og hovedpine kan skyldes både for meget og for lidt koffein. Det anbefales at reducere indtaget af koffein – især om aftenen – for at undgå hovedpine

Hovedpine forårsaget af hormonelle ændringer

Mange kvinder døjer med ondt i hovedet på baggrund af forskellige hormonelle ændringer eller stadier. Især under menstruation eller som følge af hormonbehandling. Mange kvinder oplever også hovedpine i forbindelse med overgangsalderen. Det kan være en god ting at tale med din læge om behandlingsmulighederne for at lindre hovedpine, der er forbundet med hormonelle ændringer. Du kan også tale med en af vores osteopater om mulighederne inden for manuel behandling af spændingspunkter i din krop.

Hvad hjælper mod hovedpine?

Der er en lang række ting, som du selv kan gøre for at lindre, når du har ondt i hovedet. Det afhænger naturligvis om, hvilken type hovedpine du døjer med. Oplever du akut, intens smerter, anbefaler vi, at du hurtigst muligt opsøger egen læge for årsagen.

Mindre grader af hovedpine kan f.eks. lindres ved:

• Tag en pause og hvil øjnene lidt
  • Masser spændte muskler i nakke og skuldre
  • Drik en varm kop te
  • Tag et dejligt, varmt bad (og gerne længe 😊)

Du kan naturligvis også smertelindre ved hjælp af hovedpinepiller i forbindelse med anbefalinger fra din læge.

Hvordan hjælper osteopati og behandlinger hos en osteopat mod hovedpine

Husk at lytte til din krop og tag hånd om dit helbred. En sund livsstil med tilstrækkelig hvile, regelmæssig motion og sund kost kan også være med til at forebygge hovedpine og andre helbredsproblemer på lang sigt. Hos Nordisk Osteopati tænker vi helhedsorienteret, også når det kommer til behandling af hovedpiner. Vi kan hjælpe dig med at lindre dine smerter, finde frem til den konkrete årsag og tager også gerne en snak med dig omkring livsstil og mulige indsatsområder.

Kontakt os allerede i dag og hør mere! Vi står til rådighed og hjælper dig gerne, hvis du har spørgsmål omkring behandling af hovedpine
Ring til os på telefon 31 31 77 30 eller send en mail til kontakt@nordiskosteopati.dk