Gravid hovedpine
– hvorfor og hvad kan jeg gøre?

Graviditet er en livsforandrende og glædelig begivenhed, men selvom det er en vidunderlig tid, kan den være ledsaget af både hovedpine og andre smerter og skavanker, som virker begrænsende i dagligdagen. Mange gravide oplever nemlig at få ondt i bækkenet og lænden grundet den øgede vægt, forskydning af tyngdepunkt pga. en voksende mave og hormonelle forandringer.

Herunder er der også en del af de gravide, der oplever hovedpine og ondt i hovedet. Hvis du oplever hovedpine, mens du er gravid, skal det siges, at det er en almindelig tilstand for mange under dele, eller hele perioden af graviditeten. (reference 3)

Årsagerne til hovedpine under graviditet kan være mange men hyppigst skyldes det følgende:

• Træthed og spændinger i skulder- og nakkemuskler
  • Hormonelle forandringer
  • Jernmangel
  • Dehydrering

Vær særligt opmærksom på følgende symptomer og kontakt din egen læge eller jordmoder, hvis du oplever almen utilpashed med kvalme, synsforstyrrelser, hævelser i benene, smerter i maven eller brystet.

Hvis du er længere henne end 20. graviditetsuge – og særligt i slutningen af din graviditet – skal du være ekstra opmærksom på svangerskabsforgiftning. Selvom det kun er en lille procent af gravide, som bliver ramt af dette, kræver det, at du reagerer hurtigt. Hvis du er i tvivl, søg hjælp hos din egen læge.

Her er nogle gode råd til, hvad du selv kan gøre, for at mindske din hovedpine

• Drik masser af væske

• Få nok søvn (og god søvn)

• Hold pauser og lav udspændingsøvelser

• Motion er godt, men det er ikke nu, at du skal sætte personlige rekorder!

• Få hjælp fra en autoriseret osteopat

Hvordan kan osteopati hjælpe mod hovedpine under graviditet?

Der er en stigende interesse for andre behandlingsformer end medicinsk behandling. Herunder er osteopati også en af de behandlingsformer, der har vist sig at være meget gavnlig for mange af gravide generne. Overordnet er der mange fordele ved osteopatisk behandling af hovedpine (reference 1).

Osteopati er en helhedsorienteret tilgang til sundhed, der fokuserer på kroppens strukturelle integritet og dens evne til at hele sig selv. Selvom der kan opstå mange begrænsende ting under en graviditet, skal smerter ikke være en del af det. Din osteopat vil behandle med blide teknikker, der er tilpasset det trimester, du er i eller afhængig af hvor lang tid efter fødslen, du konsulterer os. Det er vigtigt at bemærke, at hver graviditet er unik, ligesom hver kvindekrop er unik. Derfor er det afgørende at søge individuel behandling og rådgivning fra en autoriseret osteopat, der kan tilpasse behandlingen til præcis dine behov og aktuelle situation.

Osteopati er et sikkert og effektivt alternativ til medicinsk behandling for gravide, der døjer med hovedpine eller ondt i hovedet. Osteopatiske behandlinger hjælper med at reducere smerter samt hyppigheden af hovedpinen. (reference 2.)

Vi står til rådighed og hjælper dig gerne, hvis du har spørgsmål omkring behandling af hovedpine

Referencer

Reference 1:
Jara Silva C E, Joseph A M, Khatib M, et al. (August 09, 2022) Osteopathic Manipulative Treatment and the Management of Headaches: A Scoping Review. Cureus 14(8): e27830. DOI 10.7759/cureus.27830

Reference 2:
Soshnick, S. & Mezzone, C. & Yao, Sheldon & Abu-Sbaih, R.. (2015). Osteopathic considerations in the management of migraine in pregnancy.
Osteopathic Family Physician. 7. 19-23. 10.1016/ofp.v7i2.381.

Reference 3: