Ondt i ryggen – når jeg sover

At have ondt i ryggen, når du sover, kan have flere underliggende årsager, men ens for dem alle: det belaster din søvnkvalitet. Manglende søvn kan mærkes i ens velbefindende i det hele taget, og derfor taler mange også om forringet livskvalitet på flere parametre ved smerter i ryggen og manglende kvalitetssøvn.

Døjer du med ondt i ryggen, når du sover, er det derfor vigtigt, at du får sat handling på, for det er meningen, at du skal have det godt i livet.

Nogle af de mest almindelige årsager til rygsmerter om natten er:

• Dårlig kropsholdning under søvn
  • Muskelspændinger og belastninger

Herudover kan der selvfølgelig også tale være om mere alvorlige årsager som diskusprolaps, slidgigt og osteoporose. Læs mere her→

Når dårlig kropsholdning under søvn, giver ondt i ryggen

Det siges, at et af de vigtigste møbler i et hjem er vores seng. Det er her, at du lader op hver eneste nat, og det er derfor vigtigt, at du har en god kvalitetsseng med en madras, der passer til dig, din krop og din ryg. Hvis du sover på en madras, der ikke giver dig den fornødne støtte, som din rygsøjle har brug for, kan det udløse smerter. Den kan både være for blød eller for fast. Det samme gælder, hvis du sover med en for lav eller for høj pude, så det påvirker dig fra nakken og hele vejen ned gennem rygsøjlen, når du sover. Dette skyldes, at du faktisk tvinger både nakke og rygsøjle ud af naturlig justering, mens du sover. Der findes mange måder at søge hjælp til, hvilken type seng og pude, der vil være bedst for dig.

Når muskelspændinger og belastninger giver ondt i ryggen

Hvis du i løbet af dagen bruger mange gentagne bevægelser f.eks. i forbindelse med dit arbejde eller en sportsgren, du dyrker eller hvis du gentagne gange i løbet af dagen foretager mange tunge løft, udsætter du din ryg for belastning. Belastningen kan føre til både muskelspændinger og dårlig kropsholdning (f.eks. skævhed). Det, du udsætter din krop for i løbet af dagen, vil også kunne påvirke din nattesøvn. Især muskelspændinger i både nakke og ryg. Kombineres dette med en for blød eller for hård madras eller forkert pudestilling, vil du opleve endnu flere smerter i løbet af natten. Du kan også i perioder med meget træning opleve overbelastning og muskelspænding (kramper) i både ryg, arme og ben. Der findes gode behandlingsmetoder til at afhjælpe både muskelspændinger og overbelastning. Det handler især også om at få en god dialog om, hvorfor de opstår, så du kan sætte handling på at gøre noget anderledes.

Tips til bedre nattesøvn, når du har ondt i ryggen

Hvis du døjer med rygsmerter, når du sover, er der flere ting, du selv kan gøre for at lindre smerterne – og dermed forbedre din livskvalitet.

• Sørg for, at både din madras og din pude giver din rygsøjle tilstrækkelig støtte, og som tilpasser sig din kropsform. Den skal samtidig være behagelig at sove på, så det skaber ro i dig
  • Du kan forsøge dig med forskellige sovepositioner. Hvis du f.eks. sover bedst på maven men får smerter af det, så prøv med fosterstilling på enten højre eller venstre side. Disse to positioner kan være nemmere at vænne sig til fremfor at ligge på ryggen. At sove på siden hjælper også til med at holde din ryg i en mere naturlig stilling, mens du sover
  • Udstrækning eller lette øvelser inden sengetid kan være en god løsning til at lindre smerter ved muskelspændinger og overbelastningsgener. Prøv med udstrækning af din nedre ryg, forskellige rygstrækninger og enkelte øvelser, hvor du medtager benene f.eks. knæ-til-bryst øvelser. Øvelser, der samtidigt styrker din ryg og mave, kan i længden bidrage til færre smerter i det hele taget
  • Hjælp din krop med en god væskebalance, dvs vand nok. Ikke for tæt på sengetid, da du så risikerer at skulle op og tisse i nattens løb, hvilket i sig selv er en kraftig forstyrrelse af din søvn. En god nats søvn er en ubrudt søvn.
  • Få søvn nok. Det er måske det vigtigste råd her. Har du afbrudt søvn, så tillad dig selv at få et ekstra hvil eller endda en lille morfar i løbet af dagen som kompensation

Kan osteopati hjælpe, når du har ondt i ryggen, når du sover?

En osteopat er en meget veluddannet behandler, hvis ekspertise ligger i at finde frem til årsagen samt at se helheden af din nuværende situation og helbredstilstand. En osteopat kan derfor også behandle muskelspændinger og overbelastningsgener samt rådgive/vejlede dig omkring madras type og optimale soveposition for din ryg.

Du vil kunne få et personligt planlagt forløb, der indeholder både behandlinger (manuel terapi) samt guide og vejledning. Jo mere, du selv forstår dine smerter, jo mindre vil du have behov for behandlinger.. Med en grundig indsigt i de mekanismer, som lindrer eller som provokerer dine smerter, kan du få hjælp til at håndtere dig selv bedre i din dagligdag – til et liv med færre smerter eller måske endda helt uden.