Ondt i venstre side af maven

– Forstå dine mavesmerter

Det er vigtigt at kunne forstå sine mavesmerter, så du ved, hvornår du skal kontakte lægen, hospitalet – eller din osteopat. Derfor vil vi forsøge at klæde dig på i dette indlæg til at kunne forstå de signaler, som din mave sender dig.

I det her indlæg vil vi komme ind på:

• Forstå hordan din mave arbejder og dens funktion
  • Hvilke smerter er “almindelige og ufarlige” samt hvilke er “farlige”
  • Hvad kan osteopati hjælpe med?

Din maves funktion – starten på fordøjelsesprocessen

Maven er en central del af kroppens fordøjelsessystem og spiller en afgørende rolle i nedbrydningen af de fødevarer, som kommer ned og den absorbering, der sker af næringsstofferne. Mavens vigtigste funktion er at opbevare fødevarer. Mavens indre er foret med muskler, der arbejder ved at udvide sig og trække sig sammen (det kaldes peristaltiske bevægelser, når maven arbejder), hvilket gør det muligt midlertidigt at opbevare maden og ælte den, så indholdet bliver blandet og gradvist sendes videre til din tolvfingertarm. Når der kommer mad ned i maven, vil maven begynde at producere mavesyre og forskellige enzymer såsom pepsin, som hjælper til at nedbryde maden til mindre komponenter, der kan absorberes i tarmene. Størstedelen af næringsstofferne arbsoberes i tyndtarmene, men nogle ting som f.eks. alkohol og bestemte medicintyper, absorberes direkte fra maven.

Mavens korrekte funktion er essentiel for at opretholde en sund fordøjelse og sikre, at kroppen får de nødvendige næringsstoffer fra indtaget mad. Enhver ubalance i maven kan føre til fordøjelsesproblemer, hvilket understreger betydningen af en afbalanceret kost og bevarelse af mavesundhed for overordnet velvære.

Ondt i maven i venstre side kan være ganske ufarligt, men temmelig generende

Når du har ondt i venstre side af maven, er der nogle symptomer, som er almindelige og ganske ufarlige. Gas og oppustethed er en normal del af fordøjelsesprocessen. Dog kan det i nogle tilfælde være forbundet med en overaktivitet af det parasympatiske nervesystem. Det parasympatiske nervesystem er en del af det autonome nervesystem, der regulerer kroppens hvile- og fordøjelsesfunktioner. Det arbejder i modsætning til det sympatiske nervesystem, der aktiveres under stress og “kamp eller flugt” -situationer.

Stress og angst kan ramme maven

Når det parasympatiske nervesystem er overaktivt, kan det fremme fordøjelsesprocesserne, herunder produktionen af mavesyre og bevægelserne i mave-tarmkanalen. Dette kan resultere i øget dannelse af gas og oppustethed. Flere faktorer kan bidrage til en overaktiv parasympatisk respons, herunder stress, angst, fødevareintolerance og forkerte spisevaner.

Mavesår og refluks

Mavesår og refluks er ofte forbundet med et øget stræk på mavesækken, selvom de har forskellige årsager og mekanismer.

Refluks opstår, når mavesyren og indhold fra maven kommer tilbage op ad spiserøret. Det kan skyldes en svag lukkemuskel i bunden af spiserøret. Øget stræk på mavesækken kan skyldes flere ting, blandt andet overspisning, øget tryk på maven, overvægt, graviditet og ændret abdominalt tryk. Alle kan give reflukssymptomer.

Mavesår er et sår, der dannes på slimhinden i maven eller den øverste del af tarmen. Det er ofte, fordi der er ubalance imellem mavesyreproduktionen og kroppens evne til at beskytte slimhinderne.

Hvordan kan osteopati hjælpe dig?

Når vores osteopater behandler fordøjelsesproblemer, er fokus ikke på selvesygdommen men på at genoprette balancen imellem organet og dens omgivelser til muskler, led og fascia. Fordøjelsesforstyrrelser opstår ofte på grund af problemer som nedsat blod- og nerveforsyning, spændinger i diverse muskelgrupper og/eller begrænset bevægelse af organer og rygsøjlen. Derfor sigter vi bredt og udefra en grundig sygdomshistorik (anamnese), og via vores undersøgelser finder vi frem til de systemer, hvor vi kan skabe størst effekt for at lindre dine mavegener.

Det kan du selv gøre for at hjælpe din mave

For at mindske risiko for refluks og mavesår er det vigtigt at undgå meget store måltider og at “overspise”. Derfor er anbefalingerne at spise mindre men hyppigere måltider om dagen. Sunde spisevaner er vigtige, og det samme er en sund vægt. Derudover er det også godt at mindske indtag af NSAID smertestillende midler (non-steriode antiinflammatoriske lægemidler).

Disse tilstande i forbindelse  med ondt i maven, kræver akut behandling

Hvis du oplever disse symptomer skal du ringe til 1813 eller 112!

Blindtarmsbetændelse (appendicitis) giver smerter i nedre del af maven med udstråling mod navlen. Hvis blindtarmen springer vil smerterne kortvarigt forsvinde for så at give smerter i hele bughulen.

Nyresten giver oftest kolikligende smerter i lænden eller flanken, udstråling mod lysken og kønsorganerne, smerter ved at tisse eller blod/lyserøde pletter i urinen, hyppig trang til at tisse, kvalme, opkast eller feber.

Graviditet uden for livmoderen giver smerter i underlivet i højre eller venstre side, vaginal blødning, svimmelhed, kvalme og feber

Divertikulitis giver mavesmerter og man er ofte sensitiv for tryk direkte på maven, feber, kvalme og ændring i afføringsmønster

Akut betændelse i bugspytkritlen giver intens og voldsom smerte i den øvre del af maven, øget hjerterytme, opkastninger og diarré, feber og nogle gange gullig hud grundet forstoppelse af galdegange.

Referencer:
1. Lynen A, Schömitz M, Vahle M, Jäkel A, Rütz M, Schwerla F. Osteopathic treatment in addition to standard care in patients with Gastroesophageal Reflux Disease (GERD) – A pragmatic randomized controlled trial. J Bodyw Mov Ther. 2022 Jan;29:223-231. doi: 10.1016/j.jbmt.2021.09.017. Epub 2021 Oct 13. PMID: 35248274.