Smerter i lysken

– Hvad gør jeg nu?

I det her indlæg vil vi forsøge at komme rundt om de typiske ting en osteopat arbejder på at forbedre, når du kommer til os med smerter i lysken. Lad os tage et nærmere kig på baggrund og mulige årsager til de smertefulde tilstande – og kaste noget lys og lindring over dem.

Hofteleddet – en del af lysken eller omvendt?

Lysken refererer til området på forsiden af kroppen, hvor låret møder bækkenet. Den er placeret i den indvendige del af låret, tæt på hoften og strækker sig nedad mod den øverste del af indersiden af knæet.  Lysken er et vigtigt bindeled mellem vores torso og underkroppen. Den er med til at skabe støtte og bevægelse under daglige aktiviteter såsom gang. Lysken er hjemsted for forskellige muskler, sener og ledbånd, der arbejder sammen for at muliggøre fleksion, abduktion (bevægelse mod kroppens midterlinje) og rotation i hofteområdet. Smerte eller ubehag i lysken kan have forskellige årsager, og det er derfor vigtigt at kunne lokalisere, hvor problemerne er samt vurdere symptomerne for en effektiv behandling.

Ofte opdeles senesmerter i lysken i fire kategorier, som har forskellige relationer til lysken:

Figur 1

• Skambenet (pubic-relateret)
  • Lyskebåndet (inguinal-relateret)
  • Hoftens indadførere (adduktor-relateret)
  • Hoftebøjer (iliopsoas-relateret)

Hvad tænker din osteopat?

Osteopati er fokuseret behandling af den enkelte, hvor der tages udgangspunkt i hele mennesket og ikke blot det problematiske område. En muskel eller sene reagerer af sig selv, men reagerer på baggrund af noget andet. Derfor er det vigtigt at høre hele din historie og undersøge hele kroppen grundigt for at kunne finde frem til årsagen bag dine smerter i lysken.

Det drilske ved lyskesmerter er ofte, at det kan forveksles med f.eks. Slidgigt i hoften, smerter i hoften, ondt i ryggen, diskusprolaps i lænden, gynækologiske årsager (kvinde-relateret problematikker), prostata problemer, blærebetændelse eller inkontinens. Ja, listen er lang. Derfor er det vigtigt at få afdækket så meget som muligt for at kunne hjælpe dig bedst muligt til lindring og heling.

Sådan kan din osteopat hjælpe dig når du har ondt i lysken

Vores osteopater har en helhedsorienteret tilgang til din situation, din krop og din hverdag. Dine lyskemerter ofte et tegn på, at din krop ikke har kunnet kompensere længere for et andet problem. Vi ser tit, at problemet ikke er det samme som selve symptomet. Det er individuelt for alle mennesker, og der er stor hjælp at hente ved at få behandling af fagligt dygtige osteopater, som tænker i helheder og arbejder mod at finde årsagen – og årsagssammenhængen. Vores osteopater er uddannet til at skabe et overblik over din situation og dine smerter, uanset hvor længe du har haft dem.

Gode råd i forbindelse med lyskesmerter:

• Træning af både mavemuskler (core), lår, baller og lyske
  • Gerne excentrisk arbejde og langsomt progressivt (lad vær med at give den gas, indtil dine symptomer ikke forværre i forbindelse med træning)
  • Sørg for at holde baglår og baller smidige for at mindske presset på din lyske

Har du brug for at tale med en af os? Så ræk ud allerede i dag.

Kontakt os eller book tid online

Vi står til rådighed og hjælper dig gerne, hvis du har spørgsmål omkring behandling af smerter i Lysken