Akutte smerter i ryggen eller tilbagevendende rygsmerter?

Der kan være mange årsager til, at du døjer med ondt i ryggen. Uanset årsag og symptomer, så er rygsmerter svære at ignorere, idet de kan påvirke din dagligdag i en sådan grad, at du ikke kan arbejde eller bevæge dig, som du plejer. Uanset om dine rygsmerter er opstået akut eller har generet dig gennem længere tid, så er det vigtigt, at du søger behandling. Dermed kan du undgå at smerterne og den underliggende årsag forværres eller afføder nye problemer grundet overkompensation.

Book en tid til en osteopat, så kan vi hjælpe dig eller din nærmeste.

Hvornår har jeg brug for behandling?

I nogle tilfælde opstår smerterne akut og er så voldsomme, at de kræver øjeblikkelig behandling. Hvis smerten er på et niveau, hvor du gerne vil se tiden an, kan du vente et par dage og vurdere, om smerten er aftagende. Er rygsmerterne ikke aftaget efter et par dage, er det nødvendigt at søge behandling, så vi kan finde årsagen til dine smerter og starte et behandlingsforløb.

Ved kroniske smerter vil tiden sjældent arbejde med dig, og du bør søge behandling så hurtigt som muligt.

Behandling af rygsmerter og ondt i ryggen hos Nordisk Osteopati

Hos Nordisk Osteopati har vi bred erfaring med behandling af smerter i ryggen, og vi kan hjælpe dig med behandling af alt fra spændinger til akut lændehold.

Vores tilgang til din behandling er, at jo mere viden vi kan få om dig og dit forløb kombineret med grundige undersøgelser, desto bedre og mere målrettet en behandling kan vi give dig. Vi tror på langsigtede løsninger, og derfor er vores mål er ikke blot at få symptomerne til at forsvinde –  vi bruger vores grundige forundersøgelse til at klarlægge selve grunden til dine smerter og behandle årsagen til, at du har ondt i ryggen.

Behandlingen tilpasses dine behov og kan fx omfatte manuel behandling af muskler og led, et specialtilpasset træningsprogram eller vejledning og instruktion i ergonomi.

Bestil tid på:

Alle vores osteopater er:

Niklas kan hjælpe dig med en forstuvet ankelNiklas Haapalo

Osteopat (D.O. M.R.O.DK), Fysioterapeut

Amalie kan hjælpe dig med en forstuvet ankelAmalie Rygner

Osteopat (DO. M.R.O.DK), Fysioterapeut

Morten kan hjælpe dig på Nordisk Osteopati

Osteopat (D.O. M.R.O.DK), Fysioterapeut

Louise-kan hjælpe dig med din forstuvet ankelLouise Christiansen

Osteopat (D.O. M.R.O.DK), Fysioterapeut

Michael-kan hjælpe dig med din forstuvet ankelMichael Jørner

Osteopat (D.O. M.R.O.DK), Fysioterapeut

Nicolai-kan hjælpe dig med din forstuvet ankelNicolai Salmonsen

Osteopatstuderende (sidste år), fysioterapeut

– forpligter alle sig til:

• Fælles træning og erfaringsudveksling

“Efter at have løbet en halvmaraton fik jeg ufatteligt ondt i min fod, og måtte umiddelbart efter begynde at gå med krykker. Det klassiske sundhedsvæsen sendte mig til røntgen, MR og CT-scanning uden at kunne finde fejl, og bad mig om blot at smide krykkerne, så skulle det nok gå over.
Efter 5 måneders smerte kom jeg til Amalie fra Nordisk Osteopati. Hun brugte 30 min på at undersøge min krop, og yderligere 30 min på at bearbejde mit ben, hvor hun mente problemet var. Efter blot den ene behandling kunne jeg gå igen uden smerter, og problemet er ikke kommet igen. Kan kun anbefale stedet.”

skulderskade vi kan hjælpe

Spørgsmål! – eller bestil tid?

Det skal du holde øje med:

Her kan du se nogle af de typer rygsmerter og de typiske symptomer herpå, som vi hos Nordisk Osteopati oftest behandler:

Akut lændehold (også kaldet hold i ryggen, lumbago eller hekseskud)

Betegnes typisk ved at et eller flere af rygsøjlens facetled har sat sig fast efter et løft eller vrid i lænden. Smerterne stråler ned i balder og lår. I det fleste tilfælde aftager smerterne efter et par dage. Oplever du  smerter eller forstyrrelser i lænd, mave og ben efter nogle dage, bør du søge behandling.

Ischias

Betegnelsen siger i sig selv ikke noget om selve årsagen til dine smerter. Denne tilstand er ganske enkelt betegnet ved, at smerten sidder i iskiasnerven. Smerterne vil typisk mærkes fra nederste del af ryggen og nedefter til balden samt bagsiden af benet.

Diskusprolaps

En diskus er en brusksive, der ligger mellem ryghvirvlerne. Ved diskusprolaps vil rygsøjlens bruskskive bule ud eller noget af bruskskivens bløde kerne presses uden for skiven. Smerterne er lokale og stråler ud i en eller begge arme/ben. Udover smerter kan der forekomme føle- og refleksforstyrrelser samt muskelsvækkelse.

Slidgigt i ryggen

Ved slidgigt er bruskskiver og led i rygsøjlen blevet slidt, og det er ikke unormalt, at vi mennesker bliver slidt med alderen. Nogle kan opleve slidgigt uden at det er forbundet med smerter, andre har smerter i større eller mindre grad.

Myoser/muskelspændinger i ryggen

Årsagerne til myoser og muskelspændinger er mange, som fx ensidige og gentagne bevægelser, overbelastning under fysisk aktivitet eller inaktivitet. Myoser og spændinger opleves ofte som murrende smerter eller ømhed, der kan være svær at lokalisere. Spændingssmerter kan brede sig og forårsage bl.a. spændingshovedpine.

Modtag behandling hos osteopat på Frederiksberg nær Valby, Albertslund, Hillerød, Hørsholm og Søborg.

Vil du vide mere

Hvad nu hvis mit problem har stået på i længere tid?

Rygsmerter der har stået på i længere tid går ikke væk af sig selv. Tværtimod er der risiko for at smerterne – og selve årsagen til dine smerter – forværres. Og dette kan ligeledes føre til, at problemet manifesterer sig andre steder på kroppen, idet dine muskler og led vil forsøge at kompensere for den manglende stabilitet og støtte i din ryg.

Hvis du vil vide mere om, hvad vi ellers kan hjælpe med, så se vores behandlinger.

Medarbejder-hjælper-patient-med-ben-og-forstuvet-ankel